TV 2-regionerne sender som det er nu regional-TV i otte regioner. Et af flere nye forslag peger på, at man i stedet vil lave 30 lokale ”digitalt orienterede medier” i 30 lokalområder.
Et udvalg har igennem længere tid gennemført en undersøgelse af TV 2-regionerne og har i begyndelsen af december udgivet en rapport, hvor man blandt andet har opstillet tre scenarier for fremtidens statslige, regionale TV.
Et af scenarierne går ud på, at TV 2-regionerne, som de kendes i dag, nedlægges og i stedet omdannes til ”cirka 30 selvstændige lokalmedier med digitalt indhold som højeste prioritet. De lokale redaktioner leverer stof til en fælles platform, hvorfra medierne både udkommer selvstændigt og samtidig deler en fælles hjemmeside, streamingtjeneste, TV i TV 2-’vinduer’ m.m.”
Den danske stat sender hvert år godt 613 millioner kroner til TV 2-regionerne, og tanken er så, at disse penge skal fordeles mellem 30 nye lokalmedier. Cirka 20 millioner kroner til hver. Rapporten nævner, at hver af disse nye lokale stationer vil have cirka 17 ”produktionsårsværk” hver, og at hver station vil komme til at dække 3,3 kommuner i gennemsnit.
Mens TV 2-regionerne laver public service TV – otte TV-kanaler i alt – for de nævnte 613 millioner kroner, så er det vigtigt at understrege, at de lokale ikke-kommercielle lokal-stationer – for 45,8 millioner kroner om året – laver noget andet. De ikke-kommercielle stationer er borgerinddragende, folkeoplysende og debatskabende; det er her borgerne har mulighed for at ytre sig gennem ’public access’ og det er her, at der er plads og tid til at gå i dybden. Og så får samfundet faktisk næsten 150 lokalradioer og 40 lokal-TV stationer for disse blot 45,8 millioner kroner.
Der er altså tale om to forskellige puljer, der intet har med hinanden at gøre.